روغن هسته ‌انگور را حرارت ندهيد


 

نويسنده: دكتر سيدرضا راست‌منش




 
روغن هسته‌انگور از جمله روغن‌هاي جديدي است كه در بازار ايران وارد شده و از اين جهت كه حاوي اسيدهاي چرب با يك باند دوگانه است به روغن زيتون شباهت بسيار دارد.
از سوي ديگر، روغن هسته انگور ماده‌اي به نام رزوراترول دارد كه يكي از پلي‌فنول‌هاي بسيار قوي و با اهميت در رژيم غذايي به حساب مي‌آيد و مي‌تواند از بسياري بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي چشمي، قلبي، كليه و حتي ديابت پيشگيري كند.
نكته مهم اين است كه روغن هسته‌انگور يا هر روغن ديگر را هر چقدر هم كه مفيد باشد نبايد به طور كامل جايگزين ساير روغن‌ها كرد بلكه در تغذيه همواره بايد تعادل و توازن را به خاطر داشت. وقتي مصرف روغن‌هاي جامد را كم مي‌كنيم، مي‌توانيم از روغن‌هاي مايع مثل روغن زيتون، آفتابگردان و هسته انگور استفاده كنيم اما نبايد تمام روغن مصرفي ما روغن هسته انگور باشد. در ضمن، چون رزوراترول به حرارت حساس است، نبايد روغن هسته انگور را به قصد پخت‌و‌پز حرارت دهيم زيرا گرما باعث مي‌شود مواد مفيد داخل روغن هسته‌انگور كه فرار هستند، از بين بروند.
حتي اگر روي بسته‌بندي اين روغن نوشته شده باشد مقاوم به حرارت و مي‌توان آن را حرارت داد، نبايد از آن براي پخت‌و‌پز طولاني استفاده كرد زيرا در اين صورت مواد مفيد داخل روغن از بين مي‌روند. بهتر است از اين روغن به عنوان روغن سالاد و در غذاهايي كه حرارت نمي‌بينند (مانند سالاد ماكاروني و يا الويه)، استفاده كرد.
طبيعتا خواصي كه در روغن هسته‌انگور وجود دارد و با مصرف آن به بدن مي‌رسد، با جويدن هسته‌انگور هم براي بدن فراهم خواهد شد منتها اين از جمله مواردي است كه نمي‌توان هميشه روي آن حساب كرد. زيرا برخي افراد ممكن است به هر دليل مانند تنبلي روده، خراش مري يا طعم گس آن تمايلي به مصرف هسته‌انگور نداشته باشند.
اگر فردي به اين اختلال‌ها دچار نباشد مصرف هسته‌انگور نيز راهي براي ورود رزوراترول به بدن است در غير اين صورت بايد از خوردن آن خودداري كرد. البته روغن هسته‌انگور ماده آماده و دم‌دستي است كه راحت‌تر مي‌تواند اين ماده مفيد را به بدن برساند. از سويي تمام دانه‌ها منبع غني منيزيم و منگنز هستند كه از جمله املاح ضروري هستند و مي‌توان با خوردن آنها نياز به اين املاح را برطرف كرد.
نكته آخر اينكه هر قاشق مرباخوري اين روغن 45 كيلوكالري انرژي دارد و يك واحد چربي به حساب مي‌آيد. پس با اين تصور كه روغن هسته انگور جزو مفيدترين روغن‌هاست در مصرفش زياده‌روي نكنيد زيرا به راحتي مي‌تواند موجب چاقي‌تان شود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

منبع:www.salamat.com